Auteursrecht nekt de digitale bibliotheek

5 05 2008

Via bakkel dot com een bespreking gelezen: “Auteursrecht maakt meer kapot dan je lief is” van Arjen Kamphuis naar aanleiding van een interessant artikel in het NRC van Martin Bossenbroek en Hans Jansen van de KB ( Auteurswet nekt de digitale bibliotheek).

Het auteursrecht eist dat tot tientallen jaren later nog toestemming wordt gevraagd voor hergebruik. Dit dient ter bescherming van auteurs, maar werkt in deze tijd van digitalisering averechts. Alleen al het achterhalen van (alle) auteurs is een schier onmogelijke klus als het om een verweesd werk (auteurs onbekend of onvindbaar) of krant/tijdschrift gaat (freelance journalisten, fotografen, tekenaars, schrijvers, advertentieontwerpers en niet te vergeten ingezondenbrievenschrijvers).

Uiteindelijk biedt het auteursrecht ook voor de auteur geen bescherming maar louter uitzicht op vergetelheid, aldus Bossenbroek en Jansen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Overigens heeft volgens een van de commentaren op het blog van Arjen Kamphuis (#7) kleine webloggers ook te lijden onder auteursrechten. Het opsporen van auteursrechtschendingen wordt door sommige auteurs gezien als het nieuwe brood op de plank voor de auteur om eens wat ‘extra te verdienen op artikelen’.

Ik moet zeggen dat ik er zelf ternauwernood op let. Qua tekst refereer ik netjes mijn bronnen (indien inhoudelijk relevant), maar plaatjes pluk ik her en der van het net. Een tijdje geleden sloeg de schrik mij om het hart toen Google zoekacties op “Laika Spoetnik” bepaalde zoekresultaten steevast niet toonden, omdat hier het auteursrecht geschonden zou zijn. Het zal je in alle onschuld (lees naïviteit) maar overkomen…

Het volgende slot heb ik zeer toepasselijk overgenomen van Arjen Kamphuis:


Dit werk valt, net als al mijn publieke werk, onder een
Creative Commons licentie. Want het grootste risico dat een auteur vandaag de dag kan lopen is niet dat je werk ‘gestolen’ wordt maar dat je werk niet gelezen wordt. Share & enjoy!

Actions

Information

One response

12 05 2008

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 610 other followers

