Spoetnik : alle 13 goed.

23 05 2008

Het is voorbij. Vandaag is het de laatste dag van de Spoetnik. 13 weken lang – of moet ik zeggen kort-.

Ik vond het best een heel intensieve cursus: om èn de opdrachten goed uit te voeren èn je blog een beetje op te leuken èn om nieuwe dingen te lezen èn allerlei zaken uit te proberen (meestal buiten werktijd), daarvoor zijn 13 weken gewoon te kort.

Maar ik vond het allemaal zo leuk dat ik het laatste stukje niet meer in tempo meeliep -net als een klein kind dat verrukt is over wat het allemaal niet om zich heen ziet en halverwege maar loopt te dollen en spelen- en dan het laatste stukje loopt te drentelen ook al wordt er een ijsje (lees i-pod) in het vooruitzicht gesteld.

Ik heb bedacht dat ik hier maar heel snel mijn ervaringen tot nu toe neerpen, wie weet mag ik nog meeloten. Maar het geeft niet hoor, zoals Bidocblog-Marjan al zei: altijd prijs met SPOETNIK. Ik vind het sowieso handig om een overzichtje te hebben. Weet ik ook wat ik nog een keer extra aandacht moet geven. Vooral de extraatjes heb ik af en toe laten zitten, en soms maken deze het extra leuk.

Hieronder het volledige programma + mijn ervaringen:

COMMUNICEREN

Week #1 (28 januari)- Gmail: een nieuw mailadres

Een makkie. Wel een nuttig begin. Gmail gebruik ik nu voor al mijn blog-gerelateerd werk, en diverse maillijsten. Ook handig in combinatie met chatten, prettig om te zien wie online zijn. Daar ik ook de UBA toolbar heb geinstalleerd wordt ik met toeters en bellen gewaarschuwd bij een nieuw bericht. Dat stoort niet, want zoveel berichten krijg ik niet.
In een mailsessie met woutv kwam ik erachter dat de ADs van Google zich aan de inhoud van de mails aanpasten. Ik zei “ik neem nog een slok en ga slapen, welterusten” en toen verschenen er allerlei reclame over slaapmiddelen. Via bankzaken en kunst eindigden we met verre reizen en de ads pasten zich aan. Drukt je wel met de neus op het feit dat Google je volgt. Sommige cursisten vonden dat dit hun privacy wel erg schond.

Week #2 (4 februari)- Blog: word auteur en publiceer online

Ja bloggen, voor mij toch wel het hoogtepunt van de cursus, in ieder geval iets waar ik zelf direct mee aan de slag kon. Bloggen was natuurlijk vooral ook bedoeld als middel om gewag te doen van je ervaringen en voor Spoetnik om te “controleren” of je wel iets aan de opdracht van de week had gedaan. Via de blogs zou je ook contact kunnen houden met alle andere Spoetnikers, maar dat liep een beetje mank omdat niet iedereen even actief was en er teveel blogs waren om te bekijken. Eigenlijk kwam de interactie met medecursisten pas veel later van de grond, toen er na gezamenlijke inspanning van woutv (idee), Krijn en Brughagedis een RSS-feed gemaakt werd voor alle blogs. Ondertussen werd er ook een discussieforum gecreeerd, om op die wijze elkaar te helpen, maar dat is nooit echt goed van de grond gekomen.
Het bloggen zelf is natuurlijk (vind ik) fantastisch. Het duurde wel even voordat je alle trucs doorhad, optimaal je blog inrichtte, van alle widgets gebruik maakte. Als ik alles geweten had had ik misschien wel andere keuzes gemaakt.
Daarbij heb ik wel veel gehad aan het afkijken bij andere sites en de tips van o.a. Wowter. Ik denk dat sommige van deze tips (gerelateerd aan hoe zorg ik nou dat men mij leest) best onderwerp hadden kunnen zijn van een 14e week. Technorati, trackbacks en pings, cocomment, je (laten) plaatsen op blogs en wiki’s, analyseren waar je bezoekers vandaan komen is toch een belangrijk onderdeel van web 2.0. Ook voor blogs die niet op persoonlijke titel geschreven worden.
Maar van het zelf bloggen en het lezen van andere blogs heb ik wel ontzettend veel geleerd, zowel op web 2.0 gebied als vakinhoudelijk. Erg leuk!

Week #3 (11 februari)- RSS feeds: haal het nieuws naar je toe

Ja ook hier ben ik verslaafd aan: RSS. Onontbeerlijk om zelf op de hoogte te blijven van allerlei nieuwtjes. Ik laat mij er hevig door inspireren. Wel vond ik het nou niet direct duidelijk welke reader het beste was, maar ik ben niet ontevreden met mijn Google-reader. Fijn dat je in de webbrowser van firefox zo’n RSS-tekentje krijgt, zodat je je direct op een site kunt abonneren. Ja Firefox is ook iets indirects wat ik aan deze cursus overgehouden heb.
Het fijne
van week #3 RSS is ook dat ik nu gebruikers kan uitleggen hoe het werkt.
Zoals gezegd, RSS heeft ervoor gezorgd dat de blogs van andere Spoetnikers gevolgd kunnen worden (al gebeurde dit later dan week #3), hoewel sommigen er toch de voorkeur aan gaven om op het Spoetnik-blog (of het blog van Brughagedis) alles te volgen. Ik vind het toch wel prettig om zelf het (Krijn)trucje te beheersen

Week #4 (18 februari)- Google Talk : chat met anderen

Was ook leuk, en bij tijd en wijl nuttig om te doen. Vooral was het handig dat de persoonlijke hulp van met name Pascal zo direct ingeroepen kon worden. (kunnen we dat zo houden, Pascal?). Ik heb op deze wijze ook nader kennis gemaakt gemaakt met Anna en no. 33, maar vooral bleek het handig om tijdens een gezamenlijke google-doc sessie te overleggen. Anders ging de regie geheel verloren. Meebo installeren op je blog lukte wel, maar het is een beetje een onding en ik moet zeggen dat ik er heel weinig gebruik van maak.
Chatten is ook niet echt iets voor de 50+ generatie. Daar blijf ik bij (en mijn dochter ook).

DELEN

Week #5 (25 februari)- LibraryThing: catalogiseer en deel je boekenverzameling

Voor het werk (medische bieb: weinig boeken) zie ik niet directe toepassingen, maar ik heb wel veel geleerd van het taggen. Taggen is toch wel een heel belangrijk web 2.0 onderdeel.
Prive’ ben ik wel een heel enthousiaste librarything gebruiker geworden. Heel veel boeken ingevoerd, vooral ook gerelateerd aan het werk, die ik gelezen heb of nog wil lezen. Ik heb ook volop gebruik gemaakt van de web 2.0 mogelijkheden hier om op nieuwe ideen te komen (vrienden, gedeelde boeken, suggesties welke boeken wel of niet te lezen).
Leuk.

Week #6 (3 maart)- Flickr: laat je foto’s zien

Zolang ik zelf geen digitale camera heb, doe ik er niet zoveel mee. Het direct posten van een bericht met foto is me niet gelukt en dat vond ik na alle moeite wel een domper. Ik kan me wel voorstellen dat het voor de enthousiaste digitale fotograaf en voor bibliotheken een heel handig en leuk hulpmiddel is. Vooralsnog niet voor mij, hoewel de foto’s van onze bieb mijn blog wel opvrolijken en een beeld geven van de bieb als studielandschap, zoals dat zo mooi heet. Ook voor de verslaglegging van een congres (MLA bijv.) erg handig.

SAMENWERKEN

Week #7 (10 maart)- Del.ici.ous: beheer en deel je favoriete websites

Ook zo’n web-2.0 tool dat van taggen aan elkaar hangt. Ik heb het gedaan en zo’n mooie button in mijn browser geplaatst + een RSS feed op mijn blog geplaatst, maar ik heb het gevoel dat ik er nog niet optimaal gebruik van maak. Er moet toch iets meer ordening in komen wil ik er wat aan (blijven) hebben. Wel is het zo handig om met anderen (via je RSS-feed) te delen wat je aan interessants bent tegengekomen. Dat kan ook via Google Reader (shared items), digg-it, stumble upon. Op een gegeven moment wordt ik echt tureluurs van alle mogelijkheden.
Voor het overal kunnen bereiken van je favorieten blijf ik Google bladwijzers gebruiken. Veel overzichtelijker wat dat betreft, maar niet deelbaar.

Week #8 (17 maart)- Google Docs: werk samen online aan documenten

Een hoogtepunt in de cursus, vooral door de creatieve en interactieve samenwerking met Brughagedis George tijdens onze verbanning. Het werken in Google Docs vond ik niet altijd even handig, hoewel tegelijk chatten uitkomst bood. Soms waren George en ik tegelijk bezig met editen zonder dat we het van elkaar wisten of wilden we achteraf iets weer gebruiken, maar in welke versie stond dat nu ook al weer? Tot slot ging het plaatsen van het doc in je blog ook niet helemaal soepel. Achteraf moesten nog allerlei aanpassingen (figuren enzo) gemaakt worden. Maar toch leuk om te doen en soms een handig middel om samen te werken. Vraag me af of een wiki ook niet geschikt is voor dit doel.

Week #9 (7 april)-Wiki’s: beheer samen een ‘website’

Hier had ik veel meer van verwacht. Wiki’s maken leek mijn zo’n goed middel om samen met collega’s maar ook met cursisten aan iets te werken, en dat is het ook, maar de spoetnik-opdracht vond ik niet uitdagend genoeg om mijn tanden in te zetten. Ik ben wezen kijken in het smoelenboek, maar ik kon mijn weg niet vinden.
Wel heb ik ondertussen mijn blogs op diverse wiki’s laten plaatsen en heb ik dat gisterenavond met succes zelf gedaan op de LISWIKI van de MEDLIBLOGS .
Daarnaast heb ik diverse wiki-video’s, pods en presentaties gezien, de laatste nog op een update van de MLA-bijeenkost in Chigaco, zodat ik hier wel later mee uit de voeten kan.

DIVERSEN

Week #10 (14 april) – Hyves: profileer jezelf en creëer een netwerk

Nou ik heb het gedaan hoor. Ben lid van Hyves, nadat ik eindelijk op de uitnodiging van George ben ingegaan. Gelijk ook vriend geworden met WoutV. Als resultaat meteen een mail gekregen die me erop attendeert dat een van de twee binnen afzienbare tijd ….. jaar wordt. Bij deze gefeliciteerd, he. Mijn dochter vind het maar niets. “Wat jij ook op Hyves?” Die dacht haar eigen wereldje gecreerd te hebben. Mooi niet! Maar het is niet echt wat voor mij, hoewel ik even afwacht of ik niet in d epersoonlijke sfeer tegen mensen oploop (ik heb mijn eigen naam aangehouden) Binnenkort ga ik me wel opgeven voor linkedn en facebook bekijken. Qua werk lijkt me dat relevanter.

Week #11 (21 april) – Podcast: laat wat van je horen

Als je maar niet denkt dat ik er een ga maken. Vind het al erg om mijn eigen stem op de voicemail te horen. Maar ik vind het wel euk om er gebruik van te maken. Meer eigenlijk de videoposts, die laten gelijk wat zien. Je moet wel iets heel belangrijks mee te delen hebben wil je dat zelf via een podcast doen. Voor mensen die niet of slecht kunnen lezen of die tegelijk iets anders willen doen wel mogelijk een uitkomst om informatie tot zich te nemen.

Week #12 (28 april) – Rollyo: maak je eigen zoekmachine

Ai, niet gelukt. Gisteren geprobeerd een bestaande “Google aangepaste zoekmachine” op mijn blog te integreren, maar dat is niet gelukt, omdat die codes, niet geaccepteerd worden in een WordPress blog. Jammer want met deze zoekmachine kon je alle medblogs doorzoeken en dat leek me best handig. Nu moet ik dat op de MEDLIBLOGS-LISWIKI zelf doen.

Week #13 (5 mei) – Afsluiting: er is nog veel meer…

Ja, ik weet het veel en veel meer.
Enkele zaken van deze week heb ik al geprobeerd, zoals slideshare en youtube. last-fm heb ik van diverse bloggers begrepen is wel leuk om te doen. Ik wil zeker gaan twitteren, alleen om er kennis mee te maken. Stumble upon ga ik ook proberen. Even niet meer bling bling met de widgetbox. En second life. Van een verslag van de MLA-meeting heb ik begrepen dat er iets beters is. Jullie houden dit tegoed, want ik moet er voorlopig echt mee stoppen. Heb deze gehele dag een meeting en moet niet te laat komen, zeker omdat men pas aan de gang kan nadat ik ingelogd heb. Links etc. het moet even wachten.

Veel succes allemaal en hopelijk tot spoedig ziens -op dit blog, via de RSS, Hyves, second life of misschien wel in het eggie!

Bedankt, Spoetnik-team, bedankt!

Laika, alias Jacqueline

Actions

Information

3 responses

23 05 2008
Dymnphie

Goed gedaan Laika, en … je bent zelf de winnaar :-) .
Zoals alle spoetnikkers trouwens.

Maar begin zeker met Twitteren: daar zitten ook hele leuke kanten aan!

6 06 2008
Forget Hyves. Go Twitter! « Laika’s MedLibLog

[…]  When I gave an overview of all things learned at Spoetnik (in Dutch) at my blog, Dymphie/Dee adviced me to start twittering, as twitter has its good points -according to her-). […]

20 06 2008
Unmilled

Somehow i missed the point. Probably lost in translation :) Anyway … nice blog to visit.

cheers, Unmilled!!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 611 other followers

