RSS feed en PubMed

15 02 2008

Sinds ik de wereld van Spoetniks betreden heb word ik geconfronteerd met allerlei toevalligheden waarover later meer. (Ja er is meer tussen hemel en aarde, zo blijkt).

Deze week = week 3 van de Spoetnikcursus over RSS-feeds.

Op mijn werk werd ik benaderd door iemand die ooit de cursus Evidence Based Medicine bij ons had gevolgd. Of ik even kon voordoen hoe je een zoekactie in PubMed als RSS-feed kunt opslaan. Het lukte hem namelijk niet, al volgde hij heel nauwgezet de beschrijving in een pas verschenen artikel in het Nederlands Tijdschrift van Geneeskunde. Ik had geen ervaring met RSS-feeds, laat staan in PubMed en er is me nooit eerder naar gevraagd. Nu dus net wel! Wel maak ik veel gebruik van MyNCBI. Je kunt in MyNCBI-na registratie- een of meer zoekacties opslaan en je desgewenst elke dag, week, maand de nieuwe publicaties laten toesturen. Nou dat wilde deze mijnheer ook wel weten. Is in ieder geval iets, toch? Stap voor stap probeerde ik hem via de telefoon een redelijk gestructureerde zoekactie te laten maken, zoals hij zich dat vast nog van onze cursus wist te herinneren. Hij eindigde echter met veel minder treffers dan ik omdat hij nog nog even snel wat ‘handige’ termen had toegevoegd. Tsja…… af en toe wordt je wel wat somber van wat sommige cursisten hebben meegekegen van zo’n cursus systematisch zoeken.

RSS artikelen PubMed Ondertussen was er een kwartier voorbij en kreeg ik hetzelfde ongemakkelijke gevoel als brughagedis, wanneer iemand aanspraak op je tijd maakt, terwijl je hem helemaal niet met dit soort dingen hoeft te helpen en je nog tig andere dringender zaken te doen hebt. Sommige mensen denken wel heel ruim over nazorg na een cursus of presentatie. Aan de andere kant wil je iemand wel graag helpen en ben je zelf ook nieuwsgierig hoe het in elkaar steekt.

Ik kon niet zo snel zien hoe het RSS-en moest, dus ik heb zijn naam genoteerd voor het geval dat. Ik vroeg hem ook nog even naar het bewuste NTVG-artikel. Altijd goed om te hebben natuurlijk. Het blijkt door een bekende geschreven, Edith LeClerq, die -zo blijkt later- toevallig net rond die tijd als spammer in mijn mailbox is beland. Dit terzijde.

Ik heb geen tijd om het artikel nu geheel te lezen, maar zie aan het plaatje hoe het zou moeten. Lijkt een fluitje van een cent. Lukt niet. “Geen RSS available” is de melding. De zoekactie eenvoudiger gemaakt. Niets lukt. Ben ik dan toch een echte digibeet? Of erger: een gewone sukkel? Wat doe ik fout?

Afijn alvorens ik dit stukje op mijn blog publiceer, nu toch even kijken of het thuis wel lukt. En ja : het lukt in één keer. Het lag gewoon aan PubMed. Tuurlijk! En daarom lukte het die mijnheer waarschijnlijk ook niet.

zoekactie PubMed RSS

Die RSS feed maken is super eenvoudig en het is een goede zaak dat gebruikers -in dit geval artsen- wordt geleerd hoe het moet.

Als je de PubMed-RSS gebruikt om gewoon even snel geattendeerd te worden op nieuwe publicaties lijkt het me prima. Maar die email-alerts lijken me net zo handig in dit geval, omdat je er voor kunt kiezen direct je zoekactie vanuit je mail in PubMed uit te voeren en een selectie in MyNCBI-collections (bewaarde citaties) en/of een database (Reference Manager, ENDNOTE e.d.) op te slaan. Dus echte meerwaarde zie ik niet. Ja misschien vinden mensen het prettiger hun RSS-feed te bekijken dan een mail te openen😉.

Er is volgens mij ook een schaduwzijde aan deze zeer geavanceerde manier van à la minuut bijblijven: de valse suggestie van volledigheid. PubMed nodigt uit tot op googeliaanse wijze zoeken, terwijl het zo niet daartoe geschapen is. Als mensen geen goede zoekstrategie gebruiken vinden ze ook niet het juiste: teveel, te weinig of het verkeerde. Het ligt natuurlijk aan je doel. Maar wil je echt bijblijven op je vakgebied dan is een goede zoekactie de basis. De wijze waarop je het tot je laat komen is maar secundair. Garbage in, garbage out. Via de RSS-feeder of anderzins, het maakt niet uit, RSS is slechts een (afvoer)pijp, oneerbiedig gezegd.

E.Leclercq en L.C.M.Kremer. Op de hoogte blijven van relevante literatuur: ‘really simple syndication'(RSS)-feeds binnen PubMed. Ned Tijdschr Geneeskd. 2008;152:221-4


Actions

Information

2 responses

20 02 2008
RSS feeds in PubMed « Debibliotheker’s Weblog

[…] onderliggende zoekstrategie. Is deze niet goed, dan komt er als antwoord ook rotzooi uit. Dat heeft Laika Spoetnik mooi […]

27 02 2009
PeRSSonalized Medicine - and its alternatives « Laika’s MedLibLog

[…] search, but you can easily subscribe to a search in PubMed either by email (My NCBI) or by RSS (see for instance this post in Dutch). Although the process of subscribing is not as intuitive as it is in PeRSSonalized medicine, […]

Leave a Reply

