RSS: mijn eerste stappen (week 3)

17 02 2008

RSS schoenMijn eerste RSS-stappen heb ik eigenlijk afgelopen jaar gezet. Ik wilde van een site de recepten zoveel mogelijk vers van de pers hebben. Op de site stond aangegeven hoe. Het ging eigenlijk vanzelf. Nadat mijn computer gecrasht was en de receptensite veranderd heb ik het RSS-en laten zitten voor wat het was…. tot de SPOETNIK cursus.

GR

Op het eind van week 2 (blogs) was ik zo nieuwsgierig naar RSS, dat ik alvast de Google-Reader heb gedownload. Na tips van een collega en Spoetnik-instructies lukte het abonneren op sites ook.

Het aanbevolen Newsgator heb ik gedownload, maar ik zag niet direct de meerwaarde. En het gaat mij nu te ver alles uit te proberen en te testen. Temeer daar de Google-Reader me bevalt.

Ik heb diverse abonnementen ondergebracht in mappen. Als er berichten binnenkomen screen ik de titels. Vanzelf verdwijnen dan de (nr’s) achter de RSS-items, behalve bij “nl-biblioblogs”.
Best irritant, deze blijft vet, houdt zijn nummers en laat zich in geen enkele map onderbrengen.

Wat ik handig vind is de dat je sterren aan items kunt toekennen en ze kunt delen. Deze heb ik op mijn pagina gezet als link (Laika’s selectie). Ik gebruik deze mogelijkheid vooral om later nog iets te herlezen. Zou niet weten hoe je een bericht apart op moest slaan.

Ook leuk vind ik de mogelijkheid ‘ontdekken’. Daarachter gaan adressen schuil die een overeenkomst hebben met de abonnementen die je al hebt. Hier waren aan aantal nuttige adressen bij.

Het RSS-en bevalt me totnogtoe goed. Ik lees toch zinvolle dingen die ik anders niet zou lezen. Het is een makkelijke manier om bij te blijven. Je moet alleen uitkijken (maar dat geldt ook voor de blogs e.d.) dat het geen verslaving wordt en dat je je niet op teveel abonneert. Er zal in de toekomst nog het een en ander geschaaft worden. Wat het werkelijke rendement is weet ik nog niet.

p.s. Ik zie bij Spoetnik I-Google staan. Heeft iemand hier ervaring mee? wat is de meerwaarde ervan vergeleken met Google Reader: meer info naast elkaar?



Actions

Information

Leave a Reply

