WEEK 4: Gee MeebOmee!…. JO!… JO!

24 02 2008

(Live) gesprek tussen ma Laika en dochter (13) zaterdagochtend. Dochter zit op 2-HAVO en heeft veel ervaring met MSN, SMS, wat forums, chats en Hyves. Ze heeft een mobiel (haar 3e), i-pod, digitale camera met filmoptie. Laika kijkt altijd met bewondering (en enige afgunst) naar de snelheid waamee dochter typt, MSN’t, terwijl ze ondertussen een online spelletje doet en/of mobiel belt.

Ma: Moet jij ook niet aan de g-mail? Kom nou eens kijken. Heel makkelijk. Kun je met iedereen chatten.

13: Doe ik al.

Ma: maar je hoeft niets te downloaden.

13: Met MSN ook niet. (via e-buddy zegt ze)

Ma: Maar kijk eens wat je er allemaal mee kan. Kijk hier kan ik via g-mail kletsen, en hier kan ik aan groepschat doen, maar ook op mijn pagina kan iemand met mij kletsen…..

13: Gô, cool (eindelijk, ik heb haar!).
Verwachtingsvol: Dus zo komt er iemand op je pagina?! Zullen we ff kijken?

Ma: Nou uuuh, er komen niet zo heel veel mensen langs.

13: (al minder enthousiast) moet je er op w8en dan?

Ma: uuuh

13: is er wel eens iemand langsgeweest dan om te chatten?

Ma: uuhhh, er heeft wel eens iemand een bericht achtergelaten…. (Meeboguest zus en zoveel – ik zou niet weten wie)
.…..Ik heb gisteren wel gechat. Met een hele groep mensen. Kijk hier bij g-mail staan allemaal contacten (valt in het niet bij haar MSN-vrienden, maar goed)

13: Niemand is online….

Ma: Nee, het is weekend

13: (bekijkt de chat-aankondigingen) Heb jij als enige gechat?!

Ma: Uuuh, nee ik kreeg wel eens antwoord. Gisteren was heel leuk. Kletste ik met de een en zat ik gelijk met wat collega’s in de groepchat, dat terwijl er iemand anders in de wacht stond.

13: Haalt haar schouders op (ach zij doet niet anders).
Maar hoe weet je nou wie er online is?

Ma: Nou kijk je kunt je hier bij Meebo opgeven. Dan wordt je gewaarschuwd als er iemand met je op je pagina wil praten, via g-mail, of ook (hoopvol) ….MSN. (Voor mijn doen behendig) zap ik via MeeboMe, blog, g-mail, groepschatvenster en ook nog het dashboard, zoekmachinetermen en pingbacks terug naar Meebo.

13: Oh……JO!……..JO!……………. Hou op met je Gee- en Meebo-dinges. Wat doe je allemaal. Pfff. Ik hou het wel bij MSN hoor. Doei. (met een zucht verlaat ze de kamer).

kuikenlijn

Later die dag sprak Laika met haar wederhelft over de Spoetnikcursus of eigenlijk was het andersom. Manlief vroeg zich af of er niet iets teveel tijd in ging zitten. Het viel op dat Laika nog iets meer tijd dan anders achter haar gesjelligcomputer zat.

Laika vertelde enthousiast over wat er allemaal niet te leren viel. Man houdt echter niet van dat soort technische snufjes (behalve als hij weer eens vast zit en wederhelft hem met haar door schade en schande verkregen kennis uit de penarie redt).

Man houdt dit soort zaken graag kort. Dus hij rondt snel af. “Nou lijkt me niks hoor. Het zou een straf (!?)voor me zijn zo’n cursus  met al die technische foefjes. Wat moet je er nou allemaal mee?”

No, in ieder geval zal het ons niet zo vergaan als het echtpaar op het plaatje hiernaast.

kuikenlijn

Laika in discussie met zichzelf…..

kwekkenMeebo, g-mail, chatten, fancy allemaal en leuk om het te kunnen, maar het is -denk ik vooralsnog- niet echt mijn ding.  Meer iets voor de jeugd, met een groot sociaal netwerk, en die altijd wat te babbelen hebben. Ik ken weinig mensen die chatten. Chatten werkt alleen als je mogelijke gesprekspartners ook vaak online zijn. En als je het leuk vindt om over ditjes en datjes te kletsen. Ik vind het zelf heel moeilijk om snel een antwoord te typen of een nieuw onderwerp te verzinnen. Stiltes in een gesprek ervaar ik minder als storend dan in een chat.

Ik kan me wel voorstellen dat het een aardig communicatiemiddel kan zijn met  collega’s en klanten. Voorwaarde is weer dat je altijd bereikbaar bent en dat het werk zich ervoor leent. Ik ontwikkel en geef veel cursussen en doe lange zoekacties. Dat is niet het ad-hoc werk. En ik denk niet dat het voor mij handig zou zijn als ik tijdens een ingewikkelde zoekactie een verzoek/vraag via de chatbox krijg.

Aan de andere kant kan het wel drempelverlagend werken voor de klant. Ik kan me voorstellen dat mensen dan makkelijker een vraag stellen die in hen opkomt.

Kortom, chatten ik vind het wel leuk om te doen, maar ik weet nog niet of het een erg nuttig communicatiemiddel is. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen op werkplekken waar men er gebruik van maakt. Als het daar wel werkt……

kuikenlijn


Actions

Information

2 responses

25 02 2008
spoetbidoc

Laika,

Je hebt het aardig weergegeven.
Dat groepschatten is mij nog niet gelukt.
Heb je hiervoor nog een tip?

25 02 2008
laikaspoetnik

Hoi Spoetbidoc

Het groepschatten gaat mij ook nog niet makkelijk af. Vrijdag kreeg ik de volgende tip van UBA-spoetnik terwijl ik ook met oefening 40 aan het chatten was:

Ga naar Google Talk (dat heeft meer mogelijkheden, en het venster is ook groter)

http://www.google.com/talk/intl/nl/index.html#

“in de online versie ga je eerst met een persoon chatten, wanneer je bovenin op de naam klikt heb je de optie groepschat”.

Dat heb ik toen gedaan en ik kwam in de groepchat met oefening 40 en nog iemand, maar deels overkwam me dat ook omdat oefening 40 me uitnodigde.

Nou veel ervaring heb ik dus niet, maar het lukte toen wel.

Je kunt aanvinken dat je chat bewaard blijft (in g-mail). Is handig om achteraf dus even te kijken wat er ook alweer precies gezegd werd, zoals hier.

Hopelijk heb je hier wat aan, Laika

Leave a Reply

