Kijk uit met “copy-paste” in berichten!!

28 02 2008

Gisterenavond wilde ik een blogbericht van iemand anders aanhalen. Ik had er netjes naar gelinkt en dacht dat het handig was om een deel van het bericht met ctrl-c, ctrl-v in mijn blog te zetten en vervolgens aan te passen. Door de meegekomen codes bleef mijn tekst op een gegeven moment inspringen.

Via de tab “Code” bovenaan het bericht kun je codes weghalen (zie figuur). Zo verwijderde ik de ongewenste codes. Na “bewaren” zag alles er prima uit, maar in de weblog zelf was het een bende. Ging ik terug naar “bewerken” dan stonden de codes erweer. Zo ging het een paar maal door. Ik werd er helemaal gek van. Toen ik dacht dat het goed was, bleek mijn hele blog ontwricht. Wie om 01.00 vannacht even had gekeken had meelijwekkend zijn hoofd geschud: dat komt nooit meer goed! Aan de linkerkant stond weliswaar het bericht, maar de hele rechter sidebar was gevuld met mijn volgende berichten en van widgets was niets meer te bekennen. Overal kwekkende eenden, alles door elkaar. Wat te doen? Een nieuwe blog maken? (niets bewaard van berichten). Me afmelden bij Spoetnik? Ik was moe en ben heel rigoreus te werk gegaan.

codes ctrlc ctrlv blog

De hele tekst (ik kon er gelukkig nog bij!) met ctrl-x gedelete en dan via de T-box met ctrl-v geplakt en vervolgens in mijn lege bericht gevoegd. Resultaat:bericht staat er weer en de pagina ziet er weer normaal ui. Pfffff.
Het enige is dat nu alle codes verdwenen zijn, ook die ikzelf heb aangebracht. De kleurtjes e.d. zijn snel genoeg weer aangepast, maar al die links naar de diverse blogs, artikelen….. Ik had er vannacht geen zin meer in. Vandaag op mijn vrije dag dan maar.

Moraal van dit verhaal. Als je iets wil kopieren doe dat dan direct voorzichtig via de T of W-box, maar nooit direct vanuit andere blogs of worddocumenten, want dat geeft ellende. Gewone platte tekst kan wel. Voeg achteraf zelf je codes toe.

Hebben jullie misschien nog andere tips op dit gebied? Ik ben geen whizzkid. Alles leer ik door schade en schande, maar mijn oplossing hoeft niet de beste aanpak te zijn.


Actions

Information

5 responses

28 02 2008
Patricia (No.33)

Omdat ik een eigen WordPress geïnstalleerd heb op eigen domein, werkt het bij mij wat anders en heb ik dit probleem gelukkig niet. Als ik iets wil plakken, krijg ik automatisch een pop-up, waarin mij gevraagd wordt de tekst in de pop-up te plakken. Die haalt dan alle opmaak eruit en plaats de tekst zonder ellende in mijn blog.

Hier heb jij natuurlijk niks aan, maar misschien is het volgende mogelijk (ik kan dat om bovengenoemde reden helaas niet zelf testen):
programma’s bieden vaak naast “plakken” ook een “plakken als…” aan. Kan dit ook in jouw WordPress, dan kun je wellicht kiezen voor de optie “plakken als platte tekst”.

Groetjes!

29 02 2008
laikaspoetnik

Dank je wel voor je reactie, Patricia.

Ik ben normaal altijd heel voorzichtig en gebruik `plakken als´ of `plakken speciaal´ waar het maar kan (Word, Ecel etc). Hoe vaak ik in het begin niet had dat WORD helemaal op tilt raakte als ik dat niet deed.

In WordPress bestaat die mogelijkheid ook door de T-box of W-box te gebruiken boven in de menubalk. Je kunt je tekst uit Word bijvoorbeeld in de W-box plakken: dan worden alle Word codes verwijderd en kun je het als platte tekst invoegen. Ik had dat al een keer eerder spelenderwijs uitgevonden, maar dacht dat het zo ook wel kon: dat ik de codes die ik niet wilde achteraf eruit haalde. Maar kennelijk raakte WordPress zo helemaal van de kaart, want al had ik codes weggehaald, ze kwamen gewoon weer terug, of opeens waren alle regels wit verdwenen etc.

Ik weet dus wel hoe het zou moeten, maar heb het zelf 1x niet toegepast en werd gelijk afgestraft.

Bedoeling van dit stuk was niet alleen om mijn frustaties van die nacht van me af te schrijven, maar vooral om andere WordPress-gebruikers erop te attenderen dat je via de T en W box moet invoegen. Deze mogelijkheid is tamelijk verscholen, en lang niet zo duidelijk als een pop-up. De menubalk komt alleen tevoorschijn als je op een gekleurd vakje klikt en dan moet je maar uitvinden waar die T- en W-box voor staan.

Maar ik denk dat ik dat niet helder genoeg uiteengezet heb. Ik zal er nog eens naar kijken.

13 10 2008
ICB

Ik was via Google op zoek naar een oplossing voor dit probleem, en bij deze gevonden! Bedankt voor het delen🙂

17 10 2008
laikaspoetnik

Jij bedankt dat je dat even komt melden. Leuk om te weten dat het iemand op weg heeft geholpen. Jacqueline.

26 04 2012
Geepee

Hey

Vooor de veiligheid schrijf je best eerst al je teksten in Word.
Verbeterd en klaar om te posten. Control v datwerkt wel hier bij mij maar kopieren en plakken met de muis weigert soms dienst!
Vandaar toch altijd op save spelen.
Bedankt voor je goede tip!
Geepee

Leave a Reply

