Week 6: FLICKR op (je blog)!!

7 03 2008

Al heb ik de Flickr-opdracht ten voltooiing gebracht (zie vorige bericht en de Flickr-widget rechts), het heeft me wel de nodige inspanning en irritatie gekost.

Net als bij de vorige opdrachten moet je toch wel veel via trial en error achterhalen.

Het laden van foto’s gaat snel, het organiseren al veel minder, maar na 1 uur gepruts kwam ik niet verder dan de woorden ‘widget’ en ‘more photo’s’ … tot ik erachter kwam dat je de plaatjes voor dit doeleinde ‘public’ moest maken. Toen lukte het wel.

Vervolgens bleek dat alleen de laatste getoonde plaatjes zichtbaar waren. Ik dacht slim te zijn door de foto’s waarvan ik niet wilde dat ze zouden verschijnen privat te maken, maar dat lukte niet, dus moest ik alles terugdraaien. Zou het toch veel leuker vinden als er net zoals bij librarything wat foto’s random zouden verschijnen.

‘Blog it’ ging supersnel, maar nu blijkt dat de foto die ik geladen heb meestentijds niet zichtbaar is. Wat is dan in hemelsnaam het voordeel hiervan, vraag ik me dan af? Sowieso, ben ik niet graag afhankelijk van een of andere server waar een plaatje e.d. op geplaatst is. Ook librarything is geregeld even uit de lucht.

Ik kan me voorstellen dat Flickr:

  • heel leuk is voor mensen met (digitaal) fotograferen als hobby, die er behoefte aan hebben de hobby (en de foto’s) met een groep te delen
  • goed is voor netwerken (bekendheid krijgen als fotograaf, kunstenaar e.d.)
  • effectief is om fotografisch materiaal (ook van een boeken, – kunstcollectie) ter beschikking van velen te stellen (zoals bij de library of Congress).

Maar ik fotografeer nog met een ouderwetse spiegelreflexcamera, ik wil op dit vlak niet netwerken en ik zie niet direct toepassingen voor onze bibliotheek. Foto’s wel als materiaal, maar niet direct via Flickr.

Het meest vervelende vind ik wel dat je alles public moet maken wil je het op je blog kunnen zetten en ook dat foto’s 90% van de tijd niet zichtbaar blijken in je blog.

Voortaan laad ik gewoon hier op!


Actions

Information

Leave a Reply

