NOG SIMPELER

12 03 2008

Booklouse schreef net een stukje over het nut van trackbacken en hoe je het kunt gebruiken om zelf zoveel mogelijk links naar je pagina te krijgen. Booklouse (ofwel brughagedis, ofwel George) verwijst in zijn zeer vermakelijke stukje wel naar 30 blogs, waar hij steeds iets leuks over zegt. Met als doel dat er een excerptje op een andere pagina komt te staan, dat naar jouw pagina teruglinkt. 30 links terug dus. Ja Booklouse , het werkt: ook ik kreeg een seintje op een van mijn berichten.

Dat verdient navolging, maar pffff 30 links maken is ook niet niks. Tom Poes verzin een list.

Weet je wat. Hier toon ik booklouse’s laatste blogbericht op mijn pagina, zodat ik ook 30 trackbacks plaats. Een matroesjka effecct Nog simpeler, dus….. (als het werkt)babushka

(grapje, hoor George)

—————————————————

Zo simpel is hetby booklouse1

Het valt me al een tijdje op dat er automatisch een kort tekstfragment uit mijn tekst geplaatst wordt op de blog van iemand anders als ik een link naar een post daarop opneem in mijn eigen blog. Dat fragment bestaat uit 2 regels omsloten door […] – tags. Ik heb het voor het eerst ontdekt op de blog van Wout Visser, in zijn post over “Variaties op een thema“waar ik als commentaar iets plaats over linken naar de OPC. Vermoedelijk staat er nu weer een korte excerpt van deze tekst. Ik dacht eerst dat het aan de blog van Wout lag, maar gisteren ontdekte ik het ook op de blog van Zygomorf waar ik iets naartoe linkte. Mogelijkerwijs staat daar nu ook weer zo’n excerptje. Ik vind dit verschijnsel op zich heel merkwaardig want het betekent dat je zonder moderatie door de eigenaar iets op zijn/haar blog kan plaatsen. Ik heb er wel naar gezocht, maar ik kan nergens iets vinden Is dit misschien “trackbacken”? Het nodigt wel uit tot flauwe grappen die je zou kunnen uithalen met het blog van iemand anders, bijvoorbeeld dat van de Bibliothecaris, maar dat zou ik ook nooit doen! Nee nooit, echt niet. Indachtig Wow!ter’s tip 15 voor de beginnende blogger’s:

  • Link op je eigen blog naar andere blogs die je leest, waar je je over verbaast of wat dan ook. Link en be linked back.

en de vraag van Bert in zijn “Blogerikelen no. 9” hoe hij zoveel mogelijk traffic naar zijn blog kan leiden, heb ik bedacht dat je dit mechanisme misschien ook voor jezelf zou kunnen laten werken. Tenminste als het ook bij andere Spoetnik blogs werkt. Schrijf gewoon een verhaaltje waarin je naar alle andere Spoetnikblogs verwijst. Dan staat er op elke blog een verwijzing naar jouw webblog. Bijvoorbeeld iets in de trant van:

Over Zygomorf en Wout heb ik het al gehad. (Als het goed is staan er nu weer twee snippets bij.) Een veelbelovende blog leek die van Astulfosullana, maar na de eerste twee posts is er niets meer op verschenen. Het blog van de dyslecticus onthult veel wetenswaardigheden. De Afvalchinees heeft eindelijk weer een stukje geplaatst. Het blog van de twijfelende blogger vindt ik erg leuk, maar ik begrijp niet dat je zonder bookmarks door het leven kunt. (Dit is een blogger’s, dus het is wel interessant of het daar ook werkt.) Het is leuk dat Jaap de Visser vanuit huis meedoet. Dexie heeft leuke foto’s van de kat op haar blog. Dorades heeft mooie foto’s, maar er mag iets meer tekst bij. Laika Speotnik’s blog is altijd een lust voor het oog en erg verzorgd. Nu staat er weer een prachtige foto van een fruitvlieglarve in een druppel water op. Hap slok en hij is weg! Duyfje is haartje betoeterd als ik iets op haar blog plaats zonder medeweten. Filips de Stoute vind ik een van de vermakelijkste Spoetnik blog´s, maar over Yahoo is hij te principieel. Athahualpa is opmerkelijk bedreven met moderne technologie, ik vermoed dat hij slechts een marionet is van de heer Raspac die achter de schermen de scepter zwaait. Ik meen ook sociologische achtergronden te bespeuren. Ubabert heb ik al genoemd, hij gaat de iPod winnen. Agje´s webblog ziet er zeer verzorgd en leuk uit en is nu opgevrolijkt met een Flickrwidget. Librarything widget is lastig omdat er geen Javascript in de sidebar geplakt kan worden. Boekenvlindertje is ook erg mooi blog. Bij Praagse lente kan Cruijff weer afgevoerd worden. (Ik heb geen verstand van voetbal.) Het blog van klijtberro heeft een leuke layout die ik ook bijna had gekozen, en een uitleg hoe je je in één keer op alle spoetnikblogs kan abonneren middels RSS. Bovendien is het ook zelf gehost, mijn complimenten. Van Snoever had ik eerlijk gezegd wat meer verwacht. Grensgebieden is ook heerlijk depressief. Bert Gazendam vol ik vol belangstelling op zijn reis bij de tegenvoeters. Bij No. 33 ben ik gefascineerd door haar mooie ogen. Ze host haar blog ook zelf. Soms vraag ik me af of het misschien toch een man is? And finally, Hoi Gagarin you are going extremely fast! Missed you visit at my Meebo box on monday. Saw it too late! My apologies. I’ll keep track of your pbabushkarogress!

Ik ga niet alle 152 blogs langs, excuses aan allen die ik heb overgeslagen. Ik ben benieuwd of er nu iets van het bovenstaande automatisch op de blogs waarnaar ik gelinkt heb geplaatst wordt. Ik merk het morgen wel aan de al dan niet woedende reakties.


Actions

Information

10 responses

12 03 2008
woutv

Laika, ik heb George net gemeld dat je het copyright schendt;-). En pas ook maar op dat je niet gediskwalificeerd wordt met die quasi-slimme fratsen (dat geldt ook voor George – http://brughagedis.nl/spoetnik/?p=106#comment-40 – natuurlijk)

13 03 2008
brughagedis george

Hoi Laika,
Slim! Bij een aantal blog’s is het zowaar gelukt om het dubbel te posten. Dank daarvoor. Op mijn blog staat trackbacken wel aan, dus ik snap nog niet goed waarom bij mij geen snippet is verschenen.

13 03 2008
Patricia (No.33)

Ik, een man, omdat ik zelf mijn blog host?!
Emancipatie?
Poehee…

(m’n vriend is ICT-er, hij helpt met de moeilijke stukjes)🙂

13 03 2008
brughagedis george

Hoi Patricia,
Mijn schuld. Was er al een beetje bang voor. De formulering was een beetje ondoordacht. Er is geen causale relatie tussen de constatering dat je je eigen blog host en de vileine veronderstelling dat je niet zou zijn voor wie je je uitgeeft. Desondanks biedt ik mijn excuses aan.

13 03 2008
laikaspoetnik

Jij ook bedankt. Ik heb vandaag de meeste hits ever!
(aan de andere kant dit geeft ook te denken…..

13 03 2008
laikaspoetnik

Maar zo kopieren heeft dus ook zijn risico’s.
De zin ” Bij No. 33 (http://www.no33.nl/blog/?p=64#comments) ben ik gefascineerd door haar mooie ogen. Ze host haar blog ook zelf. Soms vraag ik me af of het misschien toch een man is?” kwam natuurlijk niet van mij maar van http://brughagedis.nl/spoetnik/. Ik zou zeker als vrouw niet dat soort ongenuanceerde uitspraken doen…..
Wel ben ik net als George geintrigeerd door haar prachtige ogen. Helemaal mooi tegen die zwarte achtergrond. Zouden dat haar eigen ogen zijn? Hoe zou zij live eruit zien? Loopt zij op naaldhakken en heeft zij rode lipstick op, of draagt zij gympen onder een spijkerbroek. Wellicht gaat zij gekleed in een burka! Zullen wij het ooit weten?

14 03 2008
jaapdevisser

Dag Laika,
Bij mij komen ook stukjes ter moderatie op de blog, van jou (maar omdat jij iets van brughagedis gemodereerd hebt).
Groet van Jaap

20 03 2008
In een andere baan « Laika’s MedBibWeblog

[…] te creeeren die het ons mogelijk maakt terug te keren. Enkele punten hadden we reeds gerealiseerd. Pingbacks en trackbacks bijvoorbeeld🙂. Librarything ook, al doorzag Laika daarvan niet alle mogelijkheden, […]

20 03 2008
brughagedis.nl » Week 8: In een andere baan

[…] te creeeren die het ons mogelijk maakt terug te keren. Enkele punten hadden we reeds gerealiseerd. Pingbacks en trackbacks bijvoorbeeld🙂. Librarything ook, al doorzag Laika daarvan niet alle mogelijkheden, […]

22 03 2008
Space invaders « Wout Visser’s Weblog

[…] uiteindelijk hebben zij zelf de consequenties van hun overtreding getrokken. Ik was echt bereid het backtracken door de vingers te zien. Temeer daar ik me zelf niet in de positie acht mee te dingen naar de […]

Leave a Reply

