Terugvindbaarheid (Technorati enzo)

24 03 2008

cocomment 75cocomment 75Terwijl Booklouse en ik -hopelijk niet voor lang- nog in een parallel universum rondzweven, willen we jullie op de hoogte houden van onze Spoetnik-relevante ervaringen.

Alvorens we de melkweg verlieten hebben we ons nog enige van de 17 tips van Wowter eigen gemaakt om de zichtbaarheid en terugvindbaarheid van onze blogs (en van onszelf) te verhogen. Veel had ik al intuïtief gedaan of afgekeken of geleerd in de Spoetnik-cursus, zoals de ondertitel aanpassen (Tip 0), aanpassen “about page” (5), gebruik van categorieën(7), RSS-button op de pagina (3) of waren mij overkomen (5: pings). Het linken en backlinken heb ik me inmiddels eigen gemaakt. Dat geldt ook voor veel andere Spoetnikcollega’s! Enkele andere tips heb ik inmiddels ook doorlopen. Niet alles lukt, bijv. de de feedburner stats in mijn wordpress-Theme-editor voegen. En op een gegeven moment ging het me echt duzelen van de links die ik open had staan en de sites waar ik me op geabonneerd had. Ik weet niet of delicious meer ordening in de chaos had kunnen aanbrengen,gevoelsmatig lijkt het mij dat een wirwar aan tags de chaos alleen maar verhoogt.

Mijn maatje Brughagedis is veel verder dan ik. Nadat hij samen met Klijt Berroo RSS-feeds heeft gemaakt van alle, nu ja bijna alle blogs, is hij alweer bezig alle weblogs te embedden, Joost mag weten waar dat goed voor is, maar ik zie wel dat mijn meeste bezoekers nu van zijn pagina afkomen(?!).

Ik zal hier alleen even noemen waarvan ik me herinner dat ik het gedaan heb:

logo’s

  • Een email logo gegenereerd via nexodyne (zie rechterkolom) (punt 8). Ziet er leuk uit, vooral op zo’n saaie WordPress-kolom.
  • Me aangemeld bij de twee grote internationale LIS blog zoekmachines Liszen en Libworm (punt 12)
  • Mijn blog claimen bij Technorati. Ik heb dit gedaan door een door hen verstrekte code in een nieuwe post te plaatsen, maar het kan ook anders. Technorati indexeert alle aangemelde blogs. Zo zie je vrijwel direct je eigen nieuwe posts, de reacties op je posts, alsmede de posts van je favorieten. Het is als het ware een ingebouwde RSS-feed, die heel prettig leest. Het is wel even zoeken waar je op moet klikken om je favoriete blogs of reacties te vinden (zie figuur).
    Iedere blog heeft een bepaalde ‘authority’, dat zegt niet direct iets over de inhoud van je blog, maar is gebaseerd op het aantal links ernaartoe, waarbij de authority in sterke mate bepaald wordt door het aantal verschillende sites dat naar je linkt.
    Ook kun je zien wie jou als favoriet gezet heeft. Je kunt iemand favoriet maken door op het hartje te klikken. Als je mij favoriet wil maken kun je op het groene logo klikken boven in de rechterkolom op mijn pagina. Je kunt deze link ook gebruiken om jezelf te registreren.

technorati 80%

  • Tenslotte heb ik me aangemeld op cocomments, hier kun je de commentaren op je eigen reacties volgen nadat je ook hier je blog geclaimd hebt. Ik kwam toevallig achter ‘cocomments’, doordat ik zag dat iemand vanaf deze site mijn blog had bezocht en Wowter ook een cocomment-site op Technorati had. Het werkt prima, ik zie een envelopje in de statusbalk als er een nieuwe reactie is. Om dit te kunnen volgen moet je het programma wel downloaden. Wat mij wel erg aan de site tegenstaat zijn de flikkerende advertenties, die o.a. aankondigen dat ik (weer) in de prijzen ben gevallen. Ik weet niet zeker of ik hier lid van blijf.

cocomment 75


Wat heeft het me opgeleverd? Vooral dat ik makkelijker anderen kan volgen en wellicht ook anderen mij, maar dat merk ik nog niet direct. Het verkeer is wel geïntensiveerd, maar dat ligt vooral aan het aantal posts van de laatste tijd, de toename van pings en backtracks en -lasts but not least- het maken van overzichtfeeds van de bijdragen van alle Spoetnikdeelnemers op de Spoetnikpagina en de pagina van Brughagedis. Zelf volg ik nu ook andere dan de mij bekende blogs.

Toen ik WoWter’s lijstje zag viel me wel een ding op, nl. dat de tips zich concentreerden rond de vindbaarheid, maar is niet TIP nr 1 dat je wat te melden moet hebben? Het gaat toch vooral om wat je te zeggen hebt? Of om te spreken in UbaBerts citaat van WordPress: “Size doesn’t matter. Finally, remember that it’s not the size of your audience, it’s how much you care about them and they care about you.” In ieder geval zal ik, nu ik de meeste vindbaarheid-trucs onder de knie heb, me in het vervolg wat meer op de inhoud richten.


Actions

Information

3 responses

25 03 2008
WoW!ter

Laika er is een boek van Walt C. Crawford dat heet “first have something to say : writing for the library profession” Volgens Worldcat niet in Nederland aanwezig. Maar de titel is wel passend.

25 03 2008
laikaspoetnik

Dank je wel Wowter. Mooie titel: die spreekt me wel aan. Zet hem gelijk in my librarything bij “te lezen”.

25 03 2008
laikaspoetnik

Hé, Wowter in Librarything vond ik het boek dus wel (amazon.com), maar dat is natuurlijk niet in Nederland.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: