Spoetnik feeds & alerts

27 03 2008

Naar aanleiding van een nieuwe post van WoutV waar hij zich (onder andere) afvraagt hoe hij “de responses / comments van anderen op de blog van een ander waar hijzelf ook een response / comment heeftt geplaatst kan volgen“, en de respons daarop lijkt het me goed nog eens op een rij te zetten hoe je dat handig kunt doe. Zie ook een eerder bericht hierover.

  1. Via co-comment. Wanneer je je hier aangemeld hebt, kun je
    • de berichten volgen waar je zelf een reactie op hebt gegeven.
    • de berichten/reacties volgen van je favorites, followers (degene die jou volgen) en/of friends. Klink hier voor de co-comment-conversaties van mij of van WoWter
    • hier een RSS-feed op nemen als je wilt. Die mogelijkheid staat aangegeven op de co-comment site zelf.
    co-comment onder reactie 80%
  2. Door een feed te nemen op een commentaar dat je plaatst. Dat kan:
    • soms automatisch bij een feed. Dan staat het er bij, dat heb ik vanochtend bij mijn commentaar bij Zygomorf. Het adres komt dan vanzelf in de reader.
    • Door de titel van het bericht te nemen en daar feed achter te plaatsen, in dit geval: http://zygomorf.wordpress.com/2008/03/26/naam bericht/feed.reactie co-comment 85%
  3. Je kunt je ook abonneren op “alle reacties van een bepaalde site”. Die mogelijkheid zie je vaak op de blogpagina zelf staan. Hieronder een voorbeeld. Nadeel kan zijn dat je dan teveel reacties binnenkrijgt.
    Ik heb dat eerder bij bepaalde blogs gedaan. Ik volg ze in mijn Google-reader.feed reacties RSS

    Daarnaast kun je je abonneren op de Spoetnik-pagina’s/berichten zelf .regel wit

  4. Selectief kun je je abonneren door een feed te nemen op de pagina (op dezelfde wijze als hierboven geschetst en eerder behandeld in week #3 van Spoetnik). reader
  5. Je kunt ook via Technorati de nieuwe berichten van je favoriete blogs bijhouden. Deze berichten worden op prettige wijze gepresenteerd. Zie eerder bericht
    regel wit
  6. Je kunt om de zoveel tijd de Spoetnik-hoofdpagina bekijken. Daar staan de laatste 8 berichten. Nadeel is dat er soms een hoge turnover is, waardoor je het e.e.a. mist. Voordeel is dat je alle berichten ziet, ook van mensen die tot nog toe aan je aandacht zijn ontsnapt. Ik zou er sterk voor willen pleiten het aantal getoonde reacties te verhogen naar 15 of zo. Een mens doet ook nog wel eens iets anders dan Spoetnik.
    regel wit
  7. Je kunt de enbedded pagina’s ook op de de blog van onze onvolprezen computerexpert Brughagedis bekijken. Mogelijk komt er ook een vergelijkbare feed voor commentaren.
    Voordeel is dat je de opgenomen blogs helemaal kunt bekijken (via scrollen) en dat ziet er mooi uit. Nadeel: langzaam laden; niet alle pagina’s zijn opgenomen, geloof ik.
    Verder vind ik het eigenlijk een beetje krom dat ik naar een pagina van A moet gaan om bij te blijven wat B, G, H en X doen, maar daarbij D, E etc mis. Ik wil ook graag mijn eigen keuzes maken. Al ben ik natuurlijk wel blij dat ik bij de happy few hoor.🙂



    Actions

    Information

    16 responses

    27 03 2008
    woutv

    Laika,

    Je bent erin geslaagd een enorm schuldgevoel te veroorzaken. Wat ben jij gedegen te werk gegaan zeg, en heb je er veel tijd ingestoken! Dit is een typisch voorbeeld van een standaardbijdrage. Dit is gewoon een benchmark, een stuk dat dient om die van anderen tegen de meetlat te houden. Ik ga het me eigen maken. Dank Laika!

    27 03 2008
    WoW!ter

    Laika,
    Leuke post, maar wel sterk geschreven vanuit de optiek van een WordPress blog.
    Punten 2 en 3 zijn typisch des wordpress, gaat dus goed voor de meeste Spoetnik blogs maar niet alle.
    Cocomments werkt eigenlijk alleen maar met FF. Dit commentaar is ook met FF geschreven, maar dan een waarvoor de CC plugin nog niet werkt (3 beta 4). Dus dit commentaar zie je niet terug.
    Door je te abonneren op een blog zie je meestal niet automatisch de commentaren. Technorati is geen antwoord op het probleem dat Wout aan kaarte.
    Volgens mij is alleen CoComments een goed antwoord, of je moet je posts waarop je mee discusieert gaan taggen en dan regelmatig je getaggde (del.icio.us) bookmarks nalopen om te zien wat er sinds gebuerde. Bil Drew is een voorbeeld van zo’n blogger (de oprichter van de library20.ning).
    Blogs volgen ten opzichtte van commentaren volgen schelen mijns inziens dus wel van elkaar.

    27 03 2008
    laikaspoetnik

    @ Wout.

    Oeps, alweer…..
    Nooit de hemel inprijzen, hè.

    P.s. De vele tijd ging hem vooral zitten in het continu weer rommelen in de lay-out van de tekst. O wat word ik daar chagrijnig van. Elke keer lijkt het in het klad goed en als ik het dan in het eggie bekijk ligt alles door elkaar. Geen blanco lijnen, verkeerd uitgelijnd, etc. Als iemand daar nog eens tips voor heeft: hoe edit ik een post effecient en mooi, want dit is echt 10x niks.

    27 03 2008
    laikaspoetnik

    @Wowter.
    Het is alleen geschreven vanuit WordPress -en mijn beperkte ervaring (in het land der blinden, etcetera). WordPress is wat door UBAspoetnik wordt aangeraden. Daar houd ik het maar even bij.

    Ik heb mijn post in 2-en gedeeld. Abonneren op reacties en abonneren op een blog. Technorati was een voorbeeld van dat 2e.

    Je kunt je ook abonneren op reacties, dat heb ik ook beschreven. En werkt bij mij erg goed (zal ook wel niet overal lukken), zie plaatje Google Reader.

    Ik heb me ook op tags (in WordPress) geabonneerd, maar dat levert teveel junk en ga ik binnenkort verwijderen. Met delicious nog te weinig ervaring.

    27 03 2008
    woutv

    Me eerst een schuldgevoel aanpraten en daarna met behulp van Wow!ter me helemaal laten zinken. Komt hard aan, geraffineerd gespeeld. Nee hoor, de volgende keer zal ik me wat wetenschappelijker opstellen, zelfs bij een blog moet je verder kijken dan je neus lang is. Of moet je JUIST kritisch zijn bij een blog? Enfin, dank voor het ‘leermoment’ (ik zie puur de uitdaging), het is je toch weer niet gelukt;-). De benchmark-functie mag overigens van mij blijven, maar dan voor bijdrage plus reacties.

    P.S. Nog even terug naar de laboratoriumsituatie. Ik twijfelde of ik mijn lovende woorden ook op mijn eigen blog zou posten bij de reacties (onder die van jou), maar dat zou dan dubbel zijn. Wat is de conventie op dat gebied in blogland. Jij hebt namelijk in een op mijn blog achtergelaten reactie mij – en anderen – geattendeerd op een bijdrage op je eigen blog. Wat zou jij gedaan hebben Laika? Jij hoeft niet te reageren hoor Wow!ter, het kost je al zo veel tijd, en voor jou is het geen cursus.

    27 03 2008
    Wow!ter

    Laika,

    Ik vind dat je het juist enorm goed oppakt (maar ik verloot geen iPods). Mijn commentaar is dan soms pittig, maar ik reageer juist omdat ik plezier heb in het lezen van je posts. Nee, het is nooit negatief bedoeld.
    Ik denk dat ik een beetje moeite had met de wending in je post.
    Maar voel je vooral niet aan de kant gezet, ik schrijf soms wat bot, dat is vooral mijn beerking moet je maar denken ga vooral lekker door op de ingeslagen weg.

    27 03 2008
    laikaspoetnik

    @Wout,

    Ik geloof dat ik je helemaal niet meer kan volgen. Was zeker allemaal als grap bedoeld. Mmm.

    Schuldgevoelens are in the eyes of the beholder. Beauty ook.

    Ja, kritisch moet je altijd zijn, ook op blogs.

    P.s. het achterlaten van een reactie op jouw blog gaat vanzelf als je pingt. En de kunst om een discussie elders voort te zetten heb ik van jou afgekeken, maar jij verslaat mij op dat gebied echt ridderlijk , – nog steeds🙂

    27 03 2008
    laikaspoetnik

    @Wowter,

    WoW dit gaat snel zeg, het lijkt wel of ik chat🙂.

    Uit je reactie maak ik op dat ik iets te fel gereageerd heb.

    Ik had geen bedoeling volledig te zijn. En technorati zag ik niet als manier om de reacties te volgen. Dat was alles, maar misschien was ik daarin juist te kortaf.

    Het is altijd leuk als men je volgt en er commentaar geleverd wordt. Daar heeft iedereen wat aan.

    Dus laat je vooral niet afschrikken door mijn reacties en reageer lekker door!!
    Dat stel ik erg op prijs.

    p.s. ja jammer dat jij die i-pod niet verloot. 😉

    28 03 2008
    Wow!ter

    Laika,

    Soms krijg ik het idee dat ik me iets te veel in jullie programma roer. Iets wat ik beter niet moet doen. Dus ik blijf al helemaal weg van jullie iPod perikelen. Wat ik interassant vind is om te zien wie er van jullie na mei overblijven. Welke blogs zijn blijvers, welke sterven een zachte dood?
    Pas dan is het judgement time…..

    Wouter

    28 03 2008
    Wow!ter

    O ja, ondetussen is het tijd om af te nokken.

    28 03 2008
    woutv

    Laika,

    Ik maak mijn grappen slecht duidelijk vrees ik. Zal daar beter op letten. Maar mijn reactie hiervoor was voor het grootste deel serieus. Ik vind het erg ridderlijk van je om mij te prijzen, maar het feit dat ik jou iets vroeg – waarvan jij vervolgens aangaf dat dit mijn vertrouwde terrein is – zegt genoeg. Jij bent een autoriteit aan het worden, vrij naar Technocrati. Mijn voordeel is dan weer dat ik daar voor uit durf te komen.

    Nog even een bekentenis. Ik weet dat jij je met pingen hebt bezig gehouden in het ‘verleden’. Ik nog nooit. Geen tijd voor gehad. Ik zie net op de site van Wow!ter er iets over opgemerkt staan. Sorry Wow!ter, ik blog terwijl ik nog steeds jouw tips niet heb gelezen. Geldt ook tav jou Laika. Ik zie eigenlijk niet bij mijn WordPress-instellingen zoiets genoemd. Ik snap nu wel een beetje de reden, maar het is nog steeds ver van mijn bed. Een andere keer. Ik weet niet of dat pingen het antwoord is op mijn vraag over op welke plek gepost moet worden, als een bezoeker op jouw blog op relevante wijze verwijst naar zijn eigen blog. Dubbel posten, of enkel, en in dat geval op die van de bezoeker?

    28 03 2008
    woutv

    Nog iets, Via de Cocomments-site lijkt het of er 19 commentaren zijn op jouw bijdrage Laika, maar er staan er pas 11 (dit is de 12e). Beetje vreemd.

    28 03 2008
    laikaspoetnik

    Nou dat Co-comment is wel aangeslagen hè? Ga je er nou de hele nacht naar zitten kijken om niets te missen? Grapje hoor😉

    Nee is me ook opgevallen. Als je iets edit, bijvoorbeeld, komt het er weer opnieuw bij te staan, voor editen en na editen. Ook Wowter stond in de wacht, ik keurde zijn post (die nu niet via email binnenkwam, maar ergens op de site stond??) later goed dan die van jou, terwijl die van jou later binnen kwam. Resultaat: dat het tijd is om af te knocken staat 2x in cocomments vermeld.

    Afknocken. dat is nou nog eens een goede tip die WoWter geeft. Ik ga dat maar eens doen?

    Gelukkig zet Google hier geen advertorials bij. Of wel?

    28 03 2008
    woutv

    Wow!ter, je schreef “soms krijg ik het idee dat ik me iets te veel in jullie programma roer.” Dat idee heb ik over mijn eigen inbreng ook wel eens. Wat jou betreft, maak je niet al teveel zorgen. Zolang geen van de deelnemers aan jouw reputatie kan tippen (sorry voor het chargeren), wordt het m.i. als nuttig ervaren. In ieder geval de potentiele blijvers kunnen die support gebruiken.

    29 03 2008
    WoW!ter

    Nu nog de CoComments in je blog opnemen……

    1 10 2008
    Co-comment faster than light? « Laika’s MedLibLog

    […] As I wrote previousy (in Dutch) I use co-comment to keep track of my comments, comments to interesting items and comments to posts of my favorites. […]

    Leave a Reply

